Havo
Atheneum
Gymnasium
Technasium

Het nieuwe verzuimbeleid

Geplaatst op 07-07-2025 in Algemeen
Het nieuwe verzuimbeleid

Schooljaar 24-25 zijn we gestart met een aangescherpt verzuimbeleid. De redenen hiervoor waren:

1. Verzuim is vaak een signaal voor onderliggende problematiek, school heeft hier een signalerende functie
2. Het verzuimpercentage was/is te hoog
3. Verscherpt toezicht op gebied van verzuim vanuit de gemeente en de Inspectie

Door de groei van de school en het aantal leerlingen was het niet langer werkbaar dat ouders hun kind telefonisch of door email-bericht ziekmelden. Daarom werken we nu met de Magisterapp.

We weten dat nieuw beleid best even wennen is. We hebben u vóór de vakantie van 2024-2025 op de hoogte gebracht van de nieuwe werkwijze door middel van schriftelijk informatie, gesteund door een instructiefilmpje. Ná de zomervakantie hebben we dit herhaald en hebben we alle leerlingen het nieuwe verzuimbeleid gemaild, net als het voltallige personeel. In de nieuwbrief voor de Kerst hebben we dit de ouders nogmaals toegestuurd. We realiseren ons dat het tijd kost voor het nieuwe beleid echt ingeslepen raakt.

Eind schooljaar 24-25 hebben we een evaluatie uitgezet onder alle leerlingen uit leerjaar 3 en 4, ouders en het voltallige personeel. De enquête is nabesproken met alle verzuimcoördinatoren en leco’s. Gezamenlijk hebben we de veranderingen geselecteerd die wij noodzakelijk achten.

Dit overleg heeft geleid tot twee belangrijke aanpassingen in het verzuimbeleid:

1. Stappen worden aangepast, maatregelen 3-6-9-12 (minder streng)
2. Een gesprek met één van de verzuimcoördinatoren wordt tussengevoegd als eerste stap(3), dit betekent dat de mentor pas later (6) in actie hoeft te komen.

Graag vragen de verzuimcoördinatoren uw aandacht voor het volgende:

1. Zorg ervoor dat ziekmeldingen vóór 8.00 uur en met de juiste datum worden ingevoerd.
2. Als uw kind meerdere dagen ziek is, geef dit dan duidelijk aan in de melding. Vermeld ook dat het om een doorlopende ziekmelding gaat.
3. Meld uw kind op tijd beter zodat de ziekmelding niet doorloopt in Magister.
4. Geef bij afmeldingen vanwege medische afspraken (zoals tandarts, huisarts of ziekenhuis) duidelijk aan om welk type afspraak het gaat en hoe lang de afspraak gaat duren en of er een eventuele uitlooptijd is.
5. Als u een melding in Magister heeft gemaakt hoeft u niet meer te bellen en geen mailtje meer te sturen. Met uitzondering van absentie bij de examens.
6. Als uw kind een maatregel heeft maar deze door omstandigheden niet kan nakomen, vragen wij hem of haar om zélf bij ons langs te komen om een nieuwe afspraak te maken. Uw kind is verantwoordelijk voor het nakomen van maatregelen, en wij verzoeken u dit dan ook aan hem of haar over te laten.
7. Werkt uw Magister niet? Dan kunt contact opnemen met: info@keizerkarelcollege.nl Lukt het melden in Magister niet? Mail dan naar onze ICT-afdeling: GRN_oud@keizerkarelcollege.nl

Dank voor uw medewerking het verzuim terug te dringen.

Namens de verzuimcoördinatoren en de SL.

Carolien van der Honing

U kunt het volledige verzuimprotocol hier lezen!