Havo
Atheneum
Gymnasium
Technasium

Duik in je eigen verleden: start onderzoeksproject over identiteit voor leerlingen van 4vwo

Geplaatst op 09-10-2024 in Algemeen
Onlangs stroomde leerplein 1 vol met 4vwoleerlingen. Deze middag markeerde het begin van het  project Duik in je eigen verleden, georganiseerd door de sectie O&W in samenwerking met de sectie Nederlands en de mentoren van 4vwo.

De aftrap werd gegeven door de jonge wetenschapper Mei Nelissen, die de leerlingen meenam

in haar onderzoek naar klimaatverandering door te kijken naar het verre verleden. Ze deelde

haar ervaringen van grondboringen, uitgevoerd door een internationaal onde
rzoeksschip, en
illustreerde haar verhaal met filmfragmenten. Mei benadrukte het belang van wetenschappelijk

onderzoek en inspireerde de leerlingen met haar bevindingen.

Daarna was het tijd voor de tweede ronde, waarin leerlingen konden kiezen uit

zes verschillende sprekers:

Leo Lucassen, hoogleraar arbeids en migratiegeschiedenis, sprak over migratie als een
centraal thema in de menselijke geschiedenis.

Peggy Bouva, (foto) onderzoeker en podcastmaker, deelde haar persoonlijke familieverhaal.
Ze vertelde over haar voorouders die generaties lang in slavernij leefden op plantage

Tout
LuiFaut in Suriname. De leerlingen waren diep geraakt door haar verhaal. Eén van
hen zei hie
rover: “Ik vind het onbegrijpelijk dat drie generaties van Peggy’s familie
helemaal geen kansen hebben gehad en niet over hun eigen leven konden beslissen.”

Jeroen Saris, zoon van een NSBlid, vertelde over de invloed van de keuzes van zijn
vader tijdens de Tweede Wereldoorlog op zijn eigen leven. Hij ging met de leerlingen in

gesprek over de mogelijkheid om van de fouten van vorige generaties te leren.

Rozette Kats, een Holocaustoverlevende, deelde haar verhaal over het opgroeien
zonder ouders, die in Auschwitz waren vermoord. Mevrouw Kats
ontroerde de leerlingen
met haar verhaal over hoe zij op de avond voor haar zesde verjaardag hoorde dat zij niet

Rita was, maar Rozette, en dat haar echte ouders waren overleden. Deze schokkende

ontdekking veranderde haar leven en bepaalde haar levenslange zoektoch
t naar haar
verleden en identiteit.

Ruben Timman, documentairefotograaf, vertelde over zijn droom die leidde tot de
oprichting van het
Museum of Humanity, waar hij duizenden mensen uit verschillende
landen heeft gefotografeerd.

Hanneke Kamp gaf inzicht in familiebedrijven, waarin persoonlijke relaties en
bedrijfscultuur nauw met elkaar verweven zijn. Ze besprak de rol van

familiegeschiedenis in succesvolle bedrijven zoals Albert Heijn en C&A.

Tijdens deze lezingen kregen de leerlingen de opdracht om na te denken over hun eigen

familiegeschiedenis. Waar komen zij vandaan? Welke verhalen leven er in hun familie, en hoe

beïnvloeden deze hun leven?

In de komende maanden gaan de leerlingen dit onderzoek uitvoeren. Ze ronden periode 1 af met

een zelfgekozen excursie naar een plek die hen meer kan vertellen over hun

familiegeschiedenis. Dat kan van alles zijn: de fabriek waar een voorouder werkte, een m
useum
dat hun familietijdperk behandelt, of een archief.

In periode 2 werken de leerlingen tijdens het mentoruur aan hun eigen onderzoeksplan. Bij

Nederlands leren ze hoe ze een interview voorbereiden, uitvoeren en verwerken tot een tekst.

Dit interview vormt samen met andere bronnen de basis van hun onderzoek.

Aan het einde van periode 3 presenteren de leerlingen hun onderzoek tijdens een wetenschappelijke
posterpresentatie voor hun ouders en grootouders.