Onlangs stroomde leerplein 1 vol met 4vwo–leerlingen. Deze middag markeerde het begin van het project Duik in je eigen verleden, georganiseerd door de sectie O&W in samenwerking met de sectie Nederlands en de mentoren van 4vwo.
De aftrap werd gegeven door de jonge wetenschapper Mei Nelissen, die de leerlingen meenam
in haar onderzoek naar klimaatverandering door te kijken naar het verre verleden. Ze deelde
haar ervaringen van grondboringen, uitgevoerd door een internationaal onderzoeksschip, en
illustreerde haar verhaal met filmfragmenten. Mei benadrukte het belang van wetenschappelijk
onderzoek en inspireerde de leerlingen met haar bevindingen.
Daarna was het tijd voor de tweede ronde, waarin leerlingen konden kiezen uit
zes verschillende sprekers:
• Leo Lucassen, hoogleraar arbeids– en migratiegeschiedenis, sprak over migratie als een
centraal thema in de menselijke geschiedenis.
• Peggy Bouva, (foto) onderzoeker en podcastmaker, deelde haar persoonlijke familieverhaal.
Ze vertelde over haar voorouders die generaties lang in slavernij leefden op plantage
Tout–Lui–Faut in Suriname. De leerlingen waren diep geraakt door haar verhaal. Eén van
hen zei hierover: “Ik vind het onbegrijpelijk dat drie generaties van Peggy’s familie
helemaal geen kansen hebben gehad en niet over hun eigen leven konden beslissen.”
• Jeroen Saris, zoon van een NSB–lid, vertelde over de invloed van de keuzes van zijn
vader tijdens de Tweede Wereldoorlog op zijn eigen leven. Hij ging met de leerlingen in
gesprek over de mogelijkheid om van de fouten van vorige generaties te leren.
• Rozette Kats, een Holocaust–overlevende, deelde haar verhaal over het opgroeien
zonder ouders, die in Auschwitz waren vermoord. Mevrouw Kats ontroerde de leerlingen
met haar verhaal over hoe zij op de avond voor haar zesde verjaardag hoorde dat zij niet
Rita was, maar Rozette, en dat haar echte ouders waren overleden. Deze schokkende
ontdekking veranderde haar leven en bepaalde haar levenslange zoektocht naar haar
verleden en identiteit.
• Ruben Timman, documentairefotograaf, vertelde over zijn droom die leidde tot de
oprichting van het Museum of Humanity, waar hij duizenden mensen uit verschillende
landen heeft gefotografeerd.
• Hanneke Kamp gaf inzicht in familiebedrijven, waarin persoonlijke relaties en
bedrijfscultuur nauw met elkaar verweven zijn. Ze besprak de rol van
familiegeschiedenis in succesvolle bedrijven zoals Albert Heijn en C&A.
Tijdens deze lezingen kregen de leerlingen de opdracht om na te denken over hun eigen
familiegeschiedenis. Waar komen zij vandaan? Welke verhalen leven er in hun familie, en hoe
beïnvloeden deze hun leven?
In de komende maanden gaan de leerlingen dit onderzoek uitvoeren. Ze ronden periode 1 af met
een zelfgekozen excursie naar een plek die hen meer kan vertellen over hun
familiegeschiedenis. Dat kan van alles zijn: de fabriek waar een voorouder werkte, een museum
dat hun familietijdperk behandelt, of een archief.
In periode 2 werken de leerlingen tijdens het mentoruur aan hun eigen onderzoeksplan. Bij
Nederlands leren ze hoe ze een interview voorbereiden, uitvoeren en verwerken tot een tekst.
Dit interview vormt samen met andere bronnen de basis van hun onderzoek.
Aan het einde van periode 3 presenteren de leerlingen hun onderzoek tijdens een wetenschappelijke
posterpresentatie voor hun ouders en grootouders.