Havo
Atheneum
Gymnasium
Technasium

Burgerschapsdagen op het KKC

Geplaatst op 27-05-2024 in Algemeen, UNESCO

Voor de meeste van ons is burgerschap en democratie een vanzelfsprekendheid. Je bent de hele tijd burger, bewust of onbewust en je maakt deel uit van een samenleving. Voor de meeste van ons is democratisch handelen ook een routine. Eén keer in de 4 jaar ben je je meer bewust van wat het betekent om in een democratie te leven door je stem te laten horen.

Al deze onderwerpen, en meer, kwamen aan bod tijdens de Burgerschapsdagen die van 13 tot en met 15 mei georganiseerd werden voor onze 3 vwo klassen  en 3 havo-Technasium1 op het KKC.

Invloed van de EU

Op dag 1 verdiepten leerlingen zich in de geschiedenis van de Europese Unie. Ze overwogen of het goed is dat er nog meer landen lid worden van de EU. Daarnaast leerden ze over de invloed die de EU op ons leven heeft, zoals: gelijke salarissen voor mannen en vrouwen, vrede tussen de lidstaten en studenten die in het buitenland kunnen studeren. Leerlingen hebben nagedacht over de normen en waarden van Europa en dat, om die waarden te bereiken, gedeelde normen en gedragsregels nodig zijn.

Van democratie naar autocratie

Op de tweede dag ervaarden de leerlingen hoe makkelijk een democratie in een autocratie kan veranderen. Hoe doe je dit? Door in eerste instantie na de denken wat het tegenovergestelde van een democratie is, en of dit mogelijk zou kunnen zijn in Nederland. Aan de hand van de Duitse film “Der Welle” waarin je een docent en zijn leerlingen volgt gedurende een projectweek waarin autocratie wordt ‘nagespeeld’. De leerlingen gaan hier helemaal in op met uiteindelijk fatale consequenties.

Onze leerlingen kregen een personage aangewezen dat zij gedurende de film moesten volgen. Ze moesten dagboekaantekeningen maken waarin de reacties op het experiment werden beschreven.

Voor de slotscene werd de film stop gezet en moesten de leerlingen op basis van hun aantekeningen het einde voorspellen. Het was verrassend om te zien welke slotscenes leerlingen hadden bedacht.

Hierna  moesten de leerlingen reflectieopdrachten maken: wat zijn de overeenkomsten met het nationaal socialisme in nazi-Duitsland; zou autocratie  mogelijk zijn in landen met een democratie;  wat is gemeenschapszin en waaraan herken je een gemeenschap; wat zijn de voordelen van gemeenschapszin?

Dag van Europa

We eindigden de burgerschapsdagen op 15 mei met de Dag van Europa (die eigenlijk op 9 mei is, maar voor deze week op een ander moment gevierd werd).

Wat was dit een mooie afsluiter! Op maandag hadden de klassen een Europees land gekozen, dat zij op de dag van Europa zouden vertegenwoordigen om zo de felbegeerde Europa Cup te winnen. Iedere klas maakte verschillende promotiemiddelenvoor hun land, zoals: Kahoot-quizzen vol leuke weetjes, een vernieuwde (en verbeterde?) versie van een volkslied, een podcast over de geschiedenis van het land, een stripverhaal over volksverhalen, een proeverij met hapjes en drankjes en een kookboek vol heerlijke recepten.

Er was veel te beleven, te zien en te proeven, het ene lokaal was nog mooier versierd dan het andere. De kers op de taart waren de zelf gemaakte hapjes uit de verschillende landen. Onze Junior Ambassadors hadden de lastige taak om alles te beoordelen en een winnaar te kiezen.

Na lang beraad is de Europa Cup dit jaar naar 3ht1 gegaan die Zweden op een fantastische manier hebben vertegenwoordigd.