Havo
Technasium

Buona giornata, een Erasmusplus-reis naar Trento, Italië

Geplaatst op 26-01-2023 in Erasmus+

Zondag 8 januari verzamelden we om 10:00 uur op Schiphol met vierentwintig leerlingen (vier leerlingen uit elke 2 technasium-klas) en drie docenten (Sietske, Charlotte en Annika) om te vertrekken naar Trento, Italië.

Na een goede heenreis werden we aan het einde van de middag hartelijk ontvangen door de gastgezinnen op het schoolterrein van Instituto Tecnico Tecnologico Buonarroti, de school waarmee de uitwisseling is georganiseerd. Het stroomde van de regen en het was koud maar we kregen zelfgebakken foccacia en de leerlingen gingen in warme auto’s met lieve gezinnen naar hun ‘ospedale’.

De volgende morgen begon de dag volgens het gewone lesrooster om 7:50 met lessen en een rondleiding op school. In de loop van de ochtend werd het heerlijk droog en zonnig en dat hield de rest van de week aan. ’s Middags konden we daar gelijk van genieten tijdens onze wandeling naar de Basilica paleocristiana del Doss Trento, een mausoleum op een berg naast de stad met prachtig uitzicht.

Dinsdag was de kick-off van het viruskenner project waar onze leerlingen samen met de Italiaanse leerlingen aan gaan werken de komende periode. De kick-off bestond uit een masterclass die werd gegeven door Eric van Gorp en werd gepresenteerd door Valery van Gorp. Voor de lunch hebben we een heerlijke pizza gegeten in een authentieke pizzeria. Daarna gingen de leerlingen de stad in met een speurtocht en tot slot weer met de gastgezinnen mee naar huis.

Woensdag gingen we de stad uit; samen met de Italiaanse en Nederlandse leerlingen bezochten we Verona en Sirmione aan het Gardameer. In Verona bezochten we onder andere de arena en het balkon van Julia. In Sirmione hebben we de opgravingen van een Romeinse villa gezien.

Donderdag gingen we met onze Nederlandse leerlingen naar MUSE, een museum dat lijkt op een combinatie van Nemo en Naturalis. De leerlingen zijn met veel enthousiasme bezig geweest met de natuurkundeproefjes. ’s Middags hadden de leerlingen vrij en gingen ze samen met hun gastgezin wat leuks doen zoals schaatsen, shoppen, uit eten of wandelen.

Vrijdag namen we afscheid van de Italianen en kregen de leerlingen tijd om samen souvenirs te kopen voor thuis en te shoppen. In de loop van de middag gingen we weer naar het vliegveld en vlogen we terug naar Nederland. Om 21:00 uur waren we veilig geland en zijn alle leerlingen weer met hun ouders naar huis gegaan.

We hebben echt een fantastische week gehad mede dankzij de warme gastvrijheid van de Italianen en de geweldige locatie. We zien uit naar de komst van de Italianen eind maart!

Sietske, Charlotte, Annika

Internationalisering en Erasmus+

Sinds studiejaar 2023 mag het KKC aanvragen doen voor Erasmusplus-subsidies voor uitwisselingsreizen. De Erasmusplus-accreditatie die tot 2027 loopt, maakt mogelijk dat leerlingen van het KKC op reis gaan naar het buitenland en daar internationale (levens)ervaring opdoen. Omgekeerd kunnen leerlingen uit het buitenland onze school bezoeken en kennismaken met onze cultuur. Lees meer over Internationalisering en Erasmus+ op het KKC.