Havo
Atheneum
Gymnasium
Technasium

Even voorstellen: interim afdelingsleider Christel Wets

Geplaatst op 03-02-2020 in Nieuwsbrief, februari 2020

Wat doe je precies op het Keizer Karel College? 

Ik vervang de afdelingsleider havo-bovenbouw die sinds eind september wegens omstandigheden niet in functie is. Mijn ervaring ligt met name in havo-vwo-bovenbouw dus dat kwam mooi uit. Ik doe alles wat een afdelingsleider doet op het gebied van onderwijs, organisatie en personeel. Ik doe het drie dagen in de week dus ik ben er niet altijd.  

Wie ben je?

Ik ben 56 jaar en werk ruim 30 jaar in het voortgezet onderwijs.  Al tijdens mijn studie economische en sociale geschiedenis ben ik in het onderwijs beland. Ik wilde zóoo graag docent worden dat ik naast geschiedenis ook mijn eerstegraads bevoegdheid heb gehaald voor de vakken economie en maatschappijleer. Ik ben jarenlang afdelingsleider geweest op het Comenius College in Hilversum; op het laatst van de afdeling vwo bovenbouw. Drie jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar het werken als interim schoolleider. Het interimwerk bracht mij in Nijkerk, Amsterdam ZO, Den Helder en Dordrecht. Het reizen door onderwijsland levert me veel kennis en ervaring op en brengt me ook verder weg; jaarlijks ga ik mee als begeleider van het programma Werelddocent van Edukans. In oktober was ik Ghana, waar ik samen met 18 collega’s uit PO en VO gewerkt heb aan de kwaliteit van onderwijs op 5 scholen. Ook ben ik actief bij Amnesty Hilversum; wij organiseren bv jaarlijks de Write for Rights schrijfactie op VO-scholen in Hilversum. 

 

Wat vind je het leukste aan het KKC? 

Ik vind dat op het KKC hele leuke, goede collega’s werken, zowel onder docenten als de schoolleiding. Er gebeurt het nodige op het gebied van onderwijsontwikkeling. En het is een school waar veel gezelligs georganiseerd wordt. In de weken vóór de kerstvakantie was de school prachtig versierd, ik heb zoiets nog nooit gezien. In de laatste week was het elke avond feest. 

  

Wat zou je willen veranderen?  

In havo-bovenbouw kost het een groep leerlingen moeite om gemotiveerd te blijven en dat is jammer want ‘leren’ kan je zo veel opleveren.  Ik vind het boeiend om met elkaar te kijken, hoe je het onderwijs in de havobovenbouw effectiever kan maken. Geven we leerlingen genoeg aan kennis, vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling mee voor hun leven ná school. Of kunnen we hen nóg beter voorbereiden? Ik denk dat leerlingen meer ruimte moeten krijgen om zelf keuzes te maken. Tegelijkertijd moeten leerlingen (net als in de rest van hun leven) zich houden aan afspraken en regels en rekening houden met omstandigheden en de consequenties ervaren als ze zich er niet aan houden.  

Ik realiseer me dat ik slechts tijdelijk op school ben maar ik vind het toch leuk om een bijdrage te leveren om het onderwijs op het KKC (nog) beter te laten worden.